Hoe kunnen we beleving organiseren ?

Op 13 maart was de derde bijeenkomst van het Maak.Biz traject. Het thema voor deze dag was “ Hoe kunnen we beleving organiseren in het Stadshart Zaandam?”

 

Ideeën, kiezen en hoe verder?

Gebaseerd op de ideeën storm van de vorige sessie (Maak.BIZ 2) is er op deze avond een jaar kalender gemaakt. Hierop staan per maand de suggesties voor evenementen in het Stadshart. Daarnaast is er gekozen voor 1 groot evenement dat de voorkeur heeft van de deelnemers. Kiezen betekent ook dat je iets moest laten vallen. Dat was moeilijk. Uiteindelijk is er gekozen voor een evenement wat in ieder BIZ deel (Dam, Gedempte Gracht, Rozengracht, Stadhuisplein en Westzijde) georganiseerd kan worden. 

 

Wat hebben we allemaal?

Er is een onderscheid te maken tussen de volgende soorten evenementen:

 

Reuring in de Stad- evenementen

Kleinere evenementen die als een soort heartbeat door het Stadshart slaan. Kleinere evenementen in verschillende delen van het gebied. Evenementen die met relatief lage kosten georganiseerd kunnen worden. Denk aan dansscholen die graag in de Muziekkoepel willen optreden. Boekenmarkt op de Dam, Hip-hop school op de Rozengracht, Korenfestival in de Verskade. Veel van dit soort evenementen worden door de uitvoerders zelf aangedragen bij de BIZ. Daar is alleen een podium voor nodig en kan veelal met weinig geld en het assisteren met stroom en eventuele vergunningsmelding georganiseerd worden. Andere vergen wat meer organisatie en middelen maar bieden veel vertier en aantrekkingskracht.

 

De Spring maar achterop-  evenementen

Dit zijn de grote, veelal jaarlijkse evenementen die in het Stadshart worden georganiseerd door andere partijen. Denk hierbij aan Slag om de Zaan aan de westzijde, een jaarlijkse sloep-roei wedstrijd, of de Uitmarkt op de Rozengracht, De Zaanse Fashion  Challenge, Jazzfestival, of de Hembrug Happening. Dit zijn organisaties die graag de samenwerking met de ondernemers aangaan. De BIZ kan kiezen om mee te doen met promotie, met een financiële bijdrage of volledig samen te werken met deze evenementen.

 

De Biz brede evenementen.

Dit zijn grotere evenementen die door of voor de BIZ worden georganiseerd. De financiering komt vanuit de BIZ (en eventuele sponsors)  en daarvan wordt de organisatie en promotie van betaald. Dit zijn evenementen die over het hele BIZ gebied verspreid zijn en promotie zijn voor het BIZ gebied. Van dit soort evenementen hebben de deelnemers aan Maak.BIZ er een aantal gedefinieerd. Voor dit jaar heeft een Braderie/Foodfestival de voorkeur van de deelnemers boven de Kerstmarkt, Talent Day, Dam tot Dam festival.

 

 Hoe nu verder? 24 April 2019  – Save the Date

Op 24 April is er de afsluiting van het Maak.BIZ traject. De opbrengsten van de bijeenkomsten worden verwerkt in de (meerjaren)plannen van het BIZ bestuur. Het bestuur zal op die avond het BIZ plan presenteren waarin de acties voor de verschillende thema’s zullen worden toegelicht.

 

Wil je er bij zijn?  De volgende bijeenkomst is op woensdag 24 April. Voor de is het essentieel dat je je aanwezigheid meldt.  Aanmelden kan via een mail naar: biz@stadshartzaandam.
Tijd: De inloop is elke sessie vanaf 18.15, om 19.00 beginnen we met het programma.
Plaats: De sessies worden gehouden bij Sagrestano, Westzijde 82, Zaandam

Klanten en gasten centraal!

We willen graag het Stadshart aantrekkelijker maken voor de beoogde bezoeker. We kunnen natuurlijk met onze eigen kennis en ervaring iets bedenken. Immers, de ondernemers weten wie hun klanten zijn. Maar zijn dat nou de klanten die je hebben wilt? En hoe krijg je meer klanten die je het liefst de hele dag in je winkel of zaak zou willen hebben?

We hebben besloten om de bezoeker centraal te zetten. Wat is beter dan degene die je als de ideale klant beschouwt, te vragen welke evenementen ze graag zouden zien, wanneer ze vaker een bezoekje zouden brengen en wat ze nog missen in het Stadshart? Wie weet  beter wat er nodig is dan onze bezoekers?