Op woensdag 16 januari was de eerste bijeenkomst van het Maak.Biz traject. In dit traject werken de ondernemers uit het Stadshart samen aan het activiteitenplan van het BIZ met als doel een schoner, veiliger en aantrekkelijker Stadshart voor de huidige en toekomstige bezoekers.

Om nu te weten hoe we het Stadshart aantrekkelijker kunnen maken, hebben we besloten om dat aan onze bezoekers te vragen.  We zullen ze vragen gaan stellen over welke evenementen ze graag zouden zien, wanneer ze vaker een bezoekje zouden brengen en wat ze nog missen in het Stadshart. Wie weet immers beter wat er aantrekkelijker is dan onze bezoekers?

In de eerste bijeenkomst stond de dus de eerste vraag centraal: Wie is onze favoriete bezoeker?

Lex Kruijver van Zaanstreek Marketing gaf ons informatieve weetjes over over het Stadshart. Wist je bijvoorbeeld dat:

  • 44% van de bezoekers van het stadshart uit de omliggende gemeentes komt en dat regelmatig herhaalt?
  • het stadshart scoort bovengemiddeld scoort op sfeer, veiligheid en het winkelaanbod ?
  • het aantal verblijfstoeristen de komende jaren alleen maar zal stijgen? En dat die gemiddeld 147 eu. uitgeven?
  • 20 % van de bezoekers uit Amsterdam komt omdat het overzichtelijk, compleet en dichtbij is?

Tijdens de bijeenkomst hebben we eens goed gekeken naar welke bezoekers wij zelf zien. EN wie onze favoriete bezoeker is. Dat verschilt uiteraard per gebied en branche, maar er zijn wel een paar karikaturen of persona’s naar voren gekomen. Dat zijn voorbeelden van de ideale klant of gast die we de hele dag wel in de winkel zouden hebben.

Wat we willen weten is wat onze favoriete bezoeker doen, wat ze willen en waar ze voor komen en wat ze nog missen. Alleen dan kunnen we plannen maken om deze bezoekers naar het Stadshart te trekken. De deelnemers aan de bijeenkomst gaan tot aan de bijeenkomst van 12 februari op onderzoek uit bij hun klanten om meer informatie te krijgen.

Klanten en gasten centraal!

We willen graag het Stadshart aantrekkelijker maken voor de beoogde bezoeker. We kunnen natuurlijk met onze eigen kennis en ervaring iets bedenken. Immers, de ondernemers weten wie hun klanten zijn. Maar zijn dat nou de klanten die je hebben wilt? En hoe krijg je meer klanten die je het liefst de hele dag in je winkel of zaak zou willen hebben?

We hebben besloten om de bezoeker centraal te zetten. Wat is beter dan degene die je als de ideale klant beschouwt, te vragen welke evenementen ze graag zouden zien, wanneer ze vaker een bezoekje zouden brengen en wat ze nog missen in het Stadshart? Wie weet  beter wat er nodig is dan onze bezoekers?

Wil je meedoen? De volgende bijeenkomst is op dinsdag 12 februari
Tijd: De inloop is elke sessie vanaf 18.15, om 18.30 gaan we aan tafel
en op klokslag 19.00 beginnen we met het programma.
Plaats: De sessies worden gehouden bij Sagrestano, Westzijde 82, Zaandam.
Aanmelden: Aanmelden kan via een mail naar: biz@stadshartzaandam.