Op 5 september onthulde wethouder Straat het nieuwe logo van Stadshart Zaandam. De ondernemers van de binnenstad hebben de handen ineen geslagen om dit winkelgebied een nieuwe beeldnaam geven.

Het logo is ontwikkeld door de Stichting Binnenstadmanagement Zaandam en Stichting Marketing Zaanstreek. De naam ‘Stadshart Zaandam’ is niet helemaal nieuw, de vorm waarin deze is gegoten wel. “Dit is de volgende stap in de ontwikkeling van het gebied dat afgelopen jaren een ware metamorfose heeft ondergaan. Het is goed om te zien hoe de ondernemers deze vernieuwing overnemen en verder brengen door een sterk merk op te tuigen voor het winkelgebied. Zo dragen zij er aan bij dat ‘Stadshart Zaandam’ zich onderscheidt  van andere winkelgebieden.”

“Tot nu toe zijn de reacties over het algemeen erg positief. Het logo van stadshart Zaandam draagt alles in zich wat de streek en met name Zaandam zo bijzonder maakt”, geeft Frans Wittenberg aan. Frans is voorzitter van Stichting Binnenstadmanagement Zaandam en vertegenwoordigt alle ondernemers uit het winkelgebied. “Het logo heeft een Zaans palet aan kleuren, de Z staat voor Zaans én de Gedempte Gracht en staat in het hart van het logo: het centrum. Het blauwe streepje verwijst naar het blauwe huis van de schilder Claude Monet én is de (letterlijke) verbinding tussen de Gedempte Gracht en de Zaan. De streepjes in de groene zon verbeelden de diversiteit van het winkelaanbod.”

 

Inverdan

Met de presentatie heeft alleen het winkelgebied een nieuwe beeldnaam. Het gemeentelijke Programma Inverdan,  waaronder de centrumvernieuwing zowel ten westen als ten oosten van het spoor valt, loopt nog door tot 2018.

Aan de website wordt nog hard gewerkt. Naar verwachting is deze 1 oktober helemaal gereed.